maanantaina, heinäkuuta 02, 2007

Huonoa palvelua

Joku voisi sanoa, että olen vaativa asiakas. Olenhan toki sitäkin, mutta mielestäni palveluammattiin hakeutuvien ihmisten tulee myös tiedostaa olevansa asiakkaan palvelijana. Onneksi huonon palvelun liikkeet ovat harvassa ja hyvästä asiakaspalvelusta saa nauttia suurimmassa osassa liikkeistä. Tässä Jyväskylän huonon palvelun TOP3, sillä hyvän palvelun TOP3 ei kuulu tyyliini.

1. Suomi Soffa
Uskon, että Jyväskylästä löytyy heikompaakin palvelua kuin Suomi Soffasta, mutta tämä nyt on minun kokemukseni. Muutaman kerran olen kauppaan eksynyt, joka molemmilla kerroilla sama juttu: nuoret miehet lorvivat tiskin ympärillä evääkään väräyttämmä kun asiakas pörrää ympäri liikettä avuttomana siitä, ostaisiko mäkihypääjä-Janne-sohvan vai jonkun toisen urheilijan mukaan nimetyn. Pahimmassa tapauksessa viisi nuorta hemmo on vain hengaillut keskenään, vaikka kauppa on ollut täynnä palvelua odottavia asiakkaita. Myyjien tilannetaju on myös heikko. Kyllä asiakkaasta näkee, koska hän oikeasti voisi jopa haluta palvelua. Jos minäkin tiedän, niin kai nyt ammatikseen myyjän hommia tekevän se pitää tajuta! Nuorten miehet ovat kehnoja huonekalumyyjiä! Palvelua, kiitos.
2. Ravintola Huviretki
Huviretken tarjoilijoilta on turha odottaa iloista ilmettä, saati hymyä. Tarjoilijoiden asenne on ollut toisinaan jopa vihamielinen, kun on jouduttu kyselemään ikäviä kysymyksiä kuten "onko teillä jotain vegaanille sopivaa tarjolla?". Lisäksi Huviretki on mielestäni täysin yliarvostettu ruokapaikka, sillä en ole koskaan saanut syödäkseni siellä mitään kovin ihmeellistä. Viime kerralla veitsetkin olivat likaisia. Toivottavasti tilanne on muuttunut, kun Salla on aloittanut työskentelyn ko. ravintolassa.
3. Veljekset Halonen
Totean tämän raskain sydämin, sillä onhan Veljekset Halonen perhesyistä minulle varsin läheinen ja rakas kauppa. Tai oli, kunnes muutin Jyväskylään. Naisten osaston myyjät eivät tunne pukeutumisetikettiä ja farkkuosastolla on turha palvelua odottaakaan. Kovin usein joudun ihmettelemään -ja häpeämään- oman ikäryhmäni edustajia, joiden käsitys myyjän työstä tuntuu olevan tiskin takana purkkaa jauhaminen. Onko se niin vitun vaikeeta palvella asiakasta! Yrittäkää edes.
4. Intersport Tourula
Tämä megalomaaninen urheilu- ja vapaa-aikaliike on asiakaspalvelussaan täysi floppi. Erityisesti tämä koskee urheiluvälinemyyjiä, joiden tapana on livistää takahuoneeseen kun asiakas ilmestyy vaikkapa polkupyöräosastolle. Jos palvelua on sattunut saamaan, se on ollut töykeää ja ylimielistä. Vaatepuolen naismyyjät ovat sen sijaan ystävällisiä ja avuliaita, joten se tasoittaa hieman tilannetta.
5. VeroModa ja H&M
Näistä liikkeistä ei itseasiassa saa palvelua lainkaan, jolloin palvelu ei voi olla hyvää eikä huonoa. Kuitenkin nuorten vaatemyymälöiden perusongelmana ovat nuivat ja nyrpeänaamaiset myyjät, joiden arvoivan silmän alle joudun joka kerta tällaisena vähemmän trendikkäänä ostajatyyppinä. Onneksi tätä mulkoilua tarvitsee sietää vain maksutapahtuman yhteydessä, sillä muutoinhan myyjien tehtäviin ei selväsitkään kuulu asiakkaan palvelu, "Moi, voisinko jotenkin auttaa?"-lausahdus ei kuulu heidän sanavarastoonsa. Ilmeisesti näiden liikkeiden henkilökunnan rekrytointi tapahtuu paidan kaula-aukon syvyyden perusteella.

2 Comments:

At 2:53 ap., Anonymous Anonyymi said...

Omat huonon palvelun kohteeni ovat Timanttiset Kulta-aika liikkeet, joissa henkilökunta on osaamatonta, töykeää toisilleen, jolloin asiakas kokee olevansa vaivautunut. Tätä paikkaa välttelen nykyisin osatessani lahjoja. Paketointikin on surkeaa. Kun lopettivat liikkeen kauppakseskus Arabiassa jossa sai ystävällistä ja asiallista ja reipasta palvelua en ole enää muutaman huonon kokemuksen jälkeen asioinut, enkä todellakaan voi suositella.
Westerback on ainut jossa voi nykyisin enää asioida niin, että sieltä saa palvelua ja hymynkin.

 
At 3:04 ap., Anonymous Anonyymi said...

Sellon Kulta-aikaan en astu enää jalallanikaan. Siellä ei tule hymyä eikä paljon kiitostakaan. Tuntuu, että itse on paremmin perillä pöytähopeista kuin myyjä. Mahtaa olla huonot palkat kun kuka tahansa pääsee myymään tai sitten perehdytyksessä iso aukko. Mutta kuten sanotaan huono ilmapiiri ja osaamattomuus johtuu usein huonosta johdosta.

 

Lähetä kommentti

<< Home